Speelgoedindustrie – De toekomst in met 3D-printen
3D-printen in de speelgoedindustrie
Veel speelgoed is nu van plastic. Wat ligt er dan meer voor de hand dan 3D-printers ook te gebruiken voor de productie van speelgoed? Maar de technologie kan niet alleen voor de productie, maar ook voor de reparatie van speelgoedonderdelen worden gebruikt. Op internetplatforms zoals Thingiverse en Shapeways, bijvoorbeeld, zijn vele bestanden te vinden die kunnen worden gebruikt en gedownload als sjablonen voor speelgoed van allerlei aard. Natuurlijk is het ook mogelijk uw eigen objecten te ontwerpen met behulp van speciale software. Dit artikel laat zien welke mogelijkheden additive manufacturing biedt voor de productie van speelgoed.
Gepersonaliseerd speelgoed afdrukken
3D-printen maakt het mogelijk om thuis uniek speelgoed te maken. Hiervoor kunnen zowel 3D-printers als 3D-pennen worden gebruikt. Dit laatste kan niet alleen worden gebruikt om kleine beschadigingen te herstellen, maar kan ook door de kinderen zelf worden gebruikt om hun eigen speelgoed te maken, zoals dierfiguren, gebouwen, enz. door het in 3D te tekenen. Het duurt meestal maar een paar minuten voor zo'n object klaar is.
In dit artikel zullen we ons echter concentreren op de productie van speelgoed met behulp van 3D-printers.
Speelgoed modificeren met 3D-printen
Met 3D-printing wordt het mogelijk om sommige vroegere favoriete speeltjes aan te passen. Natuurlijk kunt u LEGO of Playmobil figuren kopen, bijvoorbeeld. Ze worden echter veel individueler wanneer ze met een 3D-printer worden gemaakt. Zelfs voor visueel gehandicapten kan 3D-printen een groot voordeel zijn, bijvoorbeeld wanneer de speelfiguren van braille zijn voorzien. Een Rubik's kubus waarop de kleuren in braille zijn beschreven kan als voorbeeld dienen.
Steeds meer speelgoedfabrikanten maken ook gebruik van 3D-printingprocessen voor de productie van prototypes. Dit geeft u de gelegenheid om de functionaliteit en de kwaliteit van het product te controleren en de nodige correcties aan te brengen. Een vergelijking van verschillende versies is ook mogelijk door prototypes te bouwen.
3D-printing biedt speelgoedfabrikanten ook de kans om in contact te komen met hun klanten. Dit maakt het mogelijk de fans bij het ontwerpproces te betrekken. Tegelijkertijd kunnen klanten hun eigen speelgoed ontwerpen met behulp van 3D-printsoftware en het thuis printen. Het platform Shapeways maakte het bijvoorbeeld mogelijk om My Little Pony-figuren te personaliseren als onderdeel van een rubriek Superfanart. Deze figuren waren vooral populair bij meisjes. Wie nog geen 3D-printer bezit, kan een dienstverlener opdracht geven dit te doen.
Speelgoedfabrikanten zouden aanzienlijk kunnen profiteren van 3D-printing, vooral op de langere termijn. Zij zouden dan niet langer zelf het speelgoed moeten produceren en verpakken, maar alleen nog de bijbehorende bestanden moeten verstrekken. Tegelijkertijd kan op verpakkings- en verzendingsmateriaal worden bespaard. Bij het 3D-printen van het speelgoed moet er natuurlijk wel op worden gelet dat het veilig is voor baby's en peuters (geen afneembare onderdelen, speelgoed zoals bouwstenen die groot genoeg zijn om niet te worden ingeslikt, enzovoort).
3D-software en 3D-printers voor kinderen
Speelgoedfabrikant Mattel (bekend van onder meer Barbiepoppen en Matchbox-auto's) en 3D-softwarebedrijf Autodesk hebben 3D-printing al omarmd en bieden regelmatig 3D-printing op maat aan. Autodesk heeft bijvoorbeeld Tinkerplay ontwikkeld, een software die door de kinderen zelf kan worden gebruikt. Met een paar muisklikken kunnen lichaamsdelen, kleuren en dergelijke worden geselecteerd.
Met 3D-pennen kunnen kinderen (en ook volwassenen) kleine voorwerpen in een oogwenk tekenen en afwerken. Dit moedigt hun eigen creativiteit aan.
Intellectuele eigendom moet ook bij 3D-printen beschermd blijven
Vooral op het gebied van 3D-printen speelt de bescherming van intellectuele eigendom een belangrijke rol. Dit is ook het geval bij speelgoedfabrikanten. Zoals reeds bekend uit de muziekindustrie is er ook het gevaar van piraterij en illegale downloads, die de fabrikanten grote financiële schade kunnen berokkenen. Tot nu toe maken speelgoedfabrikanten zich daar echter niet zo druk om, omdat veel speelgoed erg complex is. De fabrikanten blijven erop vertrouwen dat fans producten onder licentie kopen. Het valt nog te bezien of dit in de nabije toekomst zo zal blijven of met welke technische innovaties de fabrikanten hier op de proppen zullen komen (bijvoorbeeld een speciaal opgeslagen bestand dat slechts eenmaal kan worden opgeroepen).