De beste 3D Printers voor scholen en STEM vakken

Onderwijsinstellingen zoals scholen spelen steeds vaker met het idee om eigen 3D-printers aan te schaffen voor het onderwijs. In de meeste gevallen is dit een heel goed idee. De leerlingen kunnen actief bij de lessen worden betrokken en zowel theoretisch als praktisch worden ondersteund. Tegelijkertijd komt niet elk apparaat op de markt in aanmerking. We hebben hieronder de beste 3D-printers voor scholen en STEM-vakken uitgezocht, samen met een paar belangrijke tips.

De belangrijkste feiten in het kort

  • 3D-printers zijn ideaal voor gebruik in scholen en STEM-vakken
  • Leerlingen kunnen hun eigen praktijkervaring opdoen en deze gebruiken om hun theoretische kennis te verdiepen.
  • Bij het leren met 3D printen hebben de leerlingen veel meer plezier dan bij nuchtere theorielessen
  • Niet alle 3D-printers zijn geschikt voor scholen, en daarom moeten individuele modellen worden vergeleken voordat ze worden aangeschaft.
  • Wij hebben de beste 3D-printers voor scholen van dit moment uitgezocht en helpen bij de besluitvorming.

De beste 3D-printers voor scholen 2024

Wij hebben de markt onder de loep genomen en de beste 3D-printers voor scholen eruit gefilterd. Het is belangrijk hier te vermelden dat wij zijn uitgegaan van de veronderstelling dat de printers niet permanent in een gecontroleerde toestand verkeren. Er moet dus een behuizing worden aangebracht om te voorkomen dat bijvoorbeeld jongere leerlingen in de bouwruimte grijpen.

Bovendien hebben wij ons hier uitsluitend gericht op FDM-printers, omdat daarmee de schoonmaakinspanning in de school relatief laag kan worden gehouden. Daarnaast hebben wij ons vooral gericht op de Europese en Duitse dealers.

PlaatsNaamFabrikantInstallatieruimteResolutie (micrometer)Speciale kenmerkenPrijs bij benadering naar de winkel*
1X-PlusQidi Tech270 x 200 x 200 mm10 – 50 micronGesloten installatieruimte, dubbele filamenthouder, automatische uitschakeling na het printen750 €Klik op
2i3 MK3S+ printer + originele behuizingPrusa Research250 x 210 x 2105 – 35 micronBehuizing beschikbaar als optie, uitbreiding beschikbaar voor afdrukken met maximaal 5 filamenten tegelijk, hervatting bij stroomuitval, filament sensorPrinter: € 1.159
Huisvesting: 220
Klik op
3i-Mate SQidi Tech270 x 200 x 2005 – 20 micronGeen montage nodig, laag gewicht, eenvoudige reiniging dankzij afneembaar bouwpaneel470 €Klik op
5Mini+Prusa Research180 x 180 x 1805 – 25 micronLCD-kleurenscherm, flexibele drukplaten, netwerkaansluiting, diverse beveiligingsfuncties489 €Klik op
6Ender 2 ProCreality165 x 165 x 180n.b.Lichtgewicht, gemakkelijk draagbaar, gebruiksvriendelijk ontwerp, lage prijs150 €Klik op
7X-MaxQidi Tech300 x 250 x 300n.b.Dubbele filamenthouder, grote en gesloten bouwruimte, kleurenaanraakscherm, luchtfiltering, stil printen, automatische bednivellering979 €Klik op
8J1Snapmaker320 x 210 x 200n.b.Hoge afdruksnelheid, gesloten installatieruimte, parallel afdrukken van twee objecten mogelijk, gelijktijdig gebruik van verschillende materialen1.400 € Klik op
9i-FastQidi Tech330 x 250 x 320n.b.2-dubbele extruder tot 300°C, grote inbouwruimte, kleurentouchscreen, inbouwruimte verwarmbaar tot 60°C2.200 € Klik op

De beste 3D printer voor scholen & STEM: Qidi Tech X-Plus

De beste 3D printer voor scholen en STEM vakken is de Qidi Tech X-Plus. Het prijs-prestatie systeem klopt hier, alleen het gewicht zou een beetje een belemmering kunnen zijn. Problemen hiermee kunnen worden voorkomen door ze stevig te bevestigen, bijvoorbeeld op roltafels. Met een inbouwruimte van 270 x 200 x 200 mm heeft de printer voldoende ruimte voor diverse gebouwen en projecten. Ook de luchtfiltering is bijzonder aangenaam. Studenten kunnen ook vertrouwen op een snel nivelleringssysteem dat kalibratie snel en gemakkelijk maakt. Een ander pluspunt zijn de twee extrudersets voor verschillende toepassingsgebieden en de gesloten installatieruimte.

Algemene informatie:

  • Naam: X-Plus
  • Fabrikant: Qidi Tech
  • Installatieruimte (L x B x H in mm): 270 x 200 x 200
  • Maximale afdrukresolutie (micron): 50
  • Speciale kenmerken: Luchtfiltering, Snel nivelleringssysteem, Twee extrudersets voor verschillende toepassingen
  • Voordelen: Automatische uitschakeling na het afdrukken, voortzetting van het afdrukken na stroomuitval, grote en gesloten installatieruimte.
  • Nadelen: geen gloeidraad sensor beschikbaar, vrij zwaar met een gewicht van meer dan 20 kg

De voordeligste 3D-printer voor scholen (zonder behuizing): Creality Ender 2 Pro

Als het budget zeer beperkt is, is de Creality Ender 2 Pro een betaalbare oplossing voor scholen. Naast de prijs zijn er nog andere overtuigende aspecten. Dit betekent dat de printer bij levering al voor 90% is geassembleerd en dus vrijwel onmiddellijk gebruiksklaar is. Bovendien is het gewicht van minder dan vijf kilogram zeer laag, zodat studenten het apparaat gemakkelijk kunnen vervoeren. Een behuizing is niet inbegrepen, maar de printer hervat het afdrukproces automatisch na bijvoorbeeld een stroomstoring.

Algemene informatie:

  • Naam: Ender 2 Pro
  • Fabrikant: Creality 3D
  • Installatieruimte (L x B x H in mm): 165 x 165 x 180
  • Maximale afdrukresolutie (micron): n.v.t.
  • Bijzondere kenmerken: laag gewicht (minder dan 5 kg), gebruiksvriendelijke software, lage prijs
  • Voordelen: Automatische hervatting na stroomuitval, 90% voorgemonteerd bij levering
  • Nadelen: zonder huisvesting

De voordeligste 3D-printer voor scholen (met koffer): Qidi Tech i-Mate S

Een betaalbare oplossing met behuizing is te vinden in de Form de Qidi Tech i-Mate S. Deze printer overtuigt bijvoorbeeld met een extra Hotend waarmee bijzonder nauwkeurige prints kunnen worden uitgevoerd. Bovendien heeft de printer een relatief laag gewicht, biedt hij een gesloten installatieruimte en wordt hij reeds geassembleerd geleverd. Er is echter geen gloeidraad-sensor die het uitgaande materiaal aangeeft. Ook moeten studenten bij deze printer afzien van auto-bed-nivellering.

Algemene informatie:

  • Naam: i-Mate S
  • Fabrikant: Qidi Tech
  • Installatieruimte (L x B x H in mm): 270 x 200 x 200
  • Maximale afdrukresolutie (micron): 20
  • Speciale kenmerken: extra Hotend voor nauwkeurige afdrukken, verwijderbare bouwplaat voor eenvoudige reiniging.
  • Voordelen: Laag gewicht, geen maanden nodig, stabiele constructie, gesloten installatieruimte, lage prijs.
  • Nadelen: geen gloeidraad sensor, geen automatische nivellering.

De beste 3D printer voor school 3D printer boerderijen: Originele Prusa Mini+

Als er in de school een hele printerfarm moet komen, is de originele Prusa Mini+ daar bijzonder geschikt voor. Deze heeft een netwerkaansluiting speciaal voor het beheer van printerfarms en kan ook overtuigen met intensieve beveiligingsfuncties. Andere voordelen zijn de hoge afdruksnelheid tot 200 mm/s, het brede scala aan ondersteunde materialen en het LCD-kleurenscherm voor eenvoudige bediening. De installatieruimte is open bij dit toestel, dus moet er bijzonder voorzichtig mee omgesprongen worden. De printer is bijzonder geschikt voor kleinere bouwprojecten die kunnen worden gerealiseerd in een inbouwruimte van 180 x 180 x 180 mm.

Algemene informatie:

  • Naam: Mini+
  • Fabrikant: Prusa Research
  • Installatieruimte (L x B x H in mm): 180 x 180 x 180
  • Maximale afdrukresolutie (micron): 25
  • Speciale kenmerken: Netwerkaansluiting voor beheer van printerpark, intensieve beveiligingsfuncties, afdrukken via USB-stick
  • Voordelen: breed scala aan ondersteunde materialen, hoge afdruksnelheid (tot 200 mm/s), LCD-kleurenscherm.
  • Nadelen: open installatieruimte

Criteria voor het kiezen van een 3D printer voor scholen & STEM vakken

Zoals in het begin vermeld, is niet elke 3D-printer echt geschikt voor scholen. Wij raden aan verschillende criteria te controleren alvorens een eenheid te kopen. In het volgende zullen wij u laten zien wat deze zijn en waar u op moet letten.

Prijs/prestatie

Uiteraard speelt de prijs-prestatieverhouding een doorslaggevende rol bij de aankoop. Scholen hebben meestal slechts een beperkt budget dat kan worden gebruikt voor aankopen zoals 3D-printers. Daarom moeten voor het respectieve budget de best mogelijke prestaties worden gekocht. Voor scholen en onderwijsinstellingen is het niet noodzakelijkerwijs praktisch om een fortuin uit te geven aan hoogwaardige printers. De eisen zijn immers iets anders dan bijvoorbeeld in de industrie. Toch moet er, zelfs met een beperkt budget, voor worden gezorgd dat de prestaties niet volledig in het gedrang komen.

Veiligheidsfuncties

Vooral bij gebruik in scholen spelen de veiligheidsfuncties een doorslaggevende rol. De printers worden niet permanent bewaakt. Nog beter is het als deze gemakkelijk kan worden afgesloten. Bovendien moet ervoor worden gezorgd dat de elektronica niet gemakkelijk toegankelijk is, zodat leerlingen er niet opzettelijk of per ongeluk aan kunnen komen.

Afdrukkwaliteit

Scholen moeten zich zeker bekommeren om de kwaliteit van de afdrukken. Idealiter zou dit altijd constant hoog moeten zijn. Ook hier gelden natuurlijk iets minder strenge eisen dan in de industrie. Niettemin moet de kwaliteit aan de verwachtingen voldoen en voldoende hoog zijn voor het onderwijs.

Materiële diversiteit

Afhankelijk van de onderwerpen en projecten kunnen voor de afzonderlijke afdrukken verschillende materialen worden gebruikt. Daarom is het belangrijk dat de printer compatibel is met zoveel mogelijk materialen. Ook moet aandacht worden besteed aan de eigenschappen van de afzonderlijke materialen. Schoonmaken is lang niet altijd even gemakkelijk. Bovendien hebben de afzonderlijke materialen verschillende werktemperaturen.

Snelle en eenvoudige kalibratie

Kalibratie is een van de belangrijkste factoren bij 3D printen. Professionele drukkers doen dit vaak handmatig. Voor gebruik in een school wordt echter een printer met automatische nivellering aanbevolen. Dankzij de automatische kalibratie van het printbed besparen studenten op handmatige kalibratie en kunnen ze hun prints dus veel gemakkelijker omdraaien. Daarnaast beperkt de automatische nivellering van het bed ook aanzienlijk de kans op fouten, waardoor het uiteindelijk leuk blijft. Anders kan het frustrerend zijn voor leerlingen wanneer kalibratiefouten regelmatig afdrukken ontsieren.

Gebruiksgemak

Ideaal voor scholen en STEM-vakken, 3D-printers zijn gemakkelijk te bedienen en te gebruiken. Dit betekent bijvoorbeeld de bovengenoemde kalibratie, die idealiter automatisch zou moeten gebeuren. Bovendien moet er echter voor worden gezorgd dat het betrokken drukwerk gemakkelijk kan worden aangebracht en de structuren kunnen worden verwijderd zonder resten achter te laten. Wij adviseren u ook aandacht te besteden aan de intuïtieve menunavigatie in de betreffende printersoftware.

Betrouwbaarheid van de printer

In scholen en onderwijsinstellingen zijn er gewoonlijk slechts zeer beperkte faciliteiten beschikbaar voor intensief onderhoud en verzorging van de printers. Daarom is het belangrijk een betrouwbare printer te zoeken met zo weinig mogelijk onderhoud. Deze moet een lange fase zonder noemenswaardige slijtage kunnen doorstaan. Dit is ook belangrijk voor de studenten, bijvoorbeeld wanneer zij projecten binnen een bepaalde tijd moeten afronden.

Verwarmingsbed beschikbaar (met FDM)

Ongeacht de prijs die voor een printer wordt betaald. Er is één ding dat je nooit mag missen: Het verwarmingsbed. Zelfs als de 3D-printer goedkoop is, moet het verwarmingsbed zeker aanwezig zijn. Daarnaast adviseren wij te letten op de eventuele temperatuur van het verwarmingsbed. Deze moet moeiteloos minstens 100°C kunnen bereiken. Hoe hoger, hoe meer materialen doorgaans kunnen worden gebruikt.

Reserveonderdelen beschikbaar

Natuurlijk is het onvermijdelijk dat een technisch geavanceerd apparaat als een 3D-printer een vervangend onderdeel nodig heeft. In dat geval moet de toegang tot reserveonderdelen vóór de aankoop worden overwogen. Dit klinkt als een banaliteit, maar dat is het zeker niet. Printers van met name Aziatische fabrikanten zijn in Duitsland of Europa vaak niet verkrijgbaar met voldoende reserveonderdelen. In het ergste geval moet de hele printer worden vervangen als een onderdeel defect is. Dit kan worden vermeden indien de aankoopmogelijkheden voor reserveonderdelen vooraf worden onderzocht.

In het beste geval: ondersteuning door dealers

Voor privégebruik vertrouwen veel 3D-fans op de respectieve gemeenschap van hun printer. In deze vaak zeer hechte gemeenschappen kunnen liefhebbers van drukwerk ideeën uitwisselen, helpen bij problemen of hun vragen stellen aan het grote publiek. Scholen en onderwijsinstellingen moeten daarentegen een beroep kunnen doen op de steun van de handelaar. Hoe veelzijdiger dit kan, hoe beter dit natuurlijk wordt beoordeeld.

Ook hier zijn de voordelen van een Duitse dealer te zien, die natuurlijk ook Duitstalige contacten mogelijk maakt. Dit is meestal niet het geval bij handelaren uit het buitenland.

Voor welke scholen is een 3D-printer de moeite waard?

3D-printers kunnen worden gebruikt in tal van scholen en onderwijsinstellingen. Natuurlijk kunnen we basisscholen op dit punt uitsluiten. Voor middelbare scholen komen echter alle prestatieniveaus in aanmerking voor het gebruik van 3D-printers. Deze zijn bijvoorbeeld geschikt voor lessen handvaardigheid, maar kunnen ook worden behandeld in wiskunde of andere natuurwetenschappen. Daarnaast zijn de 3D-printers natuurlijk ook geschikt voor bijvoorbeeld nascholing van leerlingen in het kader van hun opleiding.

Voordelen van 3D-printers in de klas

Het gebruik van 3D-printers in de klas heeft enkele voordelen. Wij hebben de belangrijkste hieronder opgesomd en lichten ze graag nader toe.

  • Inzicht in technische contexten wordt bevorderd/opgewekt
  • Praktisch werk met zichtbare resultaten
  • Toenemend enthousiasme van de studenten

Bevordering van inzicht in technische contexten

De 3D-printers bevorderen zeker het begrip van technische contexten. Een printer kan worden gebruikt om verschillende functies en processen uit te leggen die de leerlingen een goed overzicht geven van wat er op de achtergrond van het printen gebeurt. Aangezien deze processen “live” kunnen worden gevolgd, wordt de theorie op een levendige manier duidelijk gemaakt.

Praktisch werk met zichtbare resultaten

Een ander voordeel is dat de leerlingen praktisch en intensief aan de lessen kunnen deelnemen. Het is niet alleen informatie die van de leraar naar de leerling vloeit. In plaats daarvan wordt aan het eind ook een tastbaar en zichtbaar resultaat bereikt. De studenten zien direct welke impact hun prestaties in de praktijk hebben en kunnen eventuele nieuwe kennis veel beter vasthouden.

Studenten enthousiasmeren door successen

Na de eerste twee of uiterlijk drie geslaagde afdrukken zou het zelfvertrouwen van de leerlingen aanzienlijk moeten toenemen. En daarmee het enthousiasme voor het werken met 3D-printers. Leerlingen die vroeger misschien niet zo geïnteresseerd waren in technologie, ontdekken hier vaak een verborgen belangstelling. Studenten die al technisch onderlegd zijn, kunnen hun belangstelling en kennis uitbreiden.

Conclusie: Bevordering van praktisch werk

Een 3D-printer voor scholen en STEM-vakken is een optimale aanvulling op de praktische leerruimte. Deze apparaten kunnen prachtig worden gebruikt om de theoretische kennis te verdiepen en zorgen meestal voor enthousiasme bij een groot deel van de studenten. Van kleinere projecten tot relatief grote structuren kunnen met de apparatuur worden gemaakt. Het toepassingsgebied in de klas is dienovereenkomstig veelzijdig.

Veelgestelde vragen over de beste 3D Printers voor scholen & STEM

3D-printers zijn een optimale aanvulling op theoretische lessen in scholen. De overgedragen kennis kan in de praktijk worden toegepast met de printers, bijvoorbeeld op het gebied van wiskunde en wetenschap. Probleemoplossende vaardigheden en belangstelling voor technische contexten worden ook bevorderd.

Het is moeilijk om in het algemeen te zeggen op welke leeftijd leerlingen zelf een 3D-printer zouden mogen bedienen. Eerste eigen ervaringen in de leeftijdsgroepen vanaf 14 jaar worden aanbevolen.

Idealiter zouden slechts drie tot vier leerlingen per klas een printer moeten delen op een school. Anders is het heel moeilijk voor hen om echt iets te leren op de apparatuur. Voor klassen van ongeveer 30 leerlingen moeten dus acht tot tien printers worden aangeschaft.